Висшата мода не може без Chanel, а Chanel, оказа се, може и без дизайнер да се справи със задачата да представи рокли, които струват около 100 000 евро.

Това е скъпо маркетингово упражнение за някои марки, но за бранда, създаден от митичната Коко Шанел, е по-скоро здравословен бизнес със силна клиентска база.

Дефилето в Парижката опера беше посетено от Кийра Найтли, Мишел Уилямс и други холивудски величия, които бяха дошли, за да се насладят – отново и отново, на вездесъщите костюми от букле и туид, вечните кадифени и копринени панделки в косите, перли и безброй много чанти с капак. Фокусът на колекцията обаче не бяха аксесоарите, а луксозните материали и отличителните знаци на легендарната френска марка.

Тази колекция висша мода ще бъде запомнена с две неща – липсата на естетически акцент и отсъствието на главен дизайнер, който да приеме аплодисментите.

Виржини Виар, която напусна модната къща след повече от 30 години работа за парижкия бранд и пет години на поста творчески директор, успя да постигне рекордни печалби през миналата година и бум на конфекцията. Въпреки това постиженията ѝ явно не бяха достатъчни – французойката беше обвинявана в прекалена предпазливост, липса на блясък и размах в сравнение с покойния Карл Лагерфелд.

Големият брой кодове на Chanel са и сила, и слабост на марката.

Цветовата палитра за пореден път прави реверанс към жената с аристократичен дух, която иска да се чувства свободно и удобно в дрехите си.

Нищо стряскащо, нищо излишно. Модна къща с подобна история е твърде тежка задача за всеки творчески директор, който неизменно ще бъде сравняван и с Лагерфелд, и със самата Шанел. И, парадоксално, ще бъде сравняван дори с настоящата колекция висша мода, осъществена благодарение повече на занаятчии, отколкото на творец с ярки иновативни идеи. Финес, пелерини с панделка, буфан ръкави, меки костюми, черна рокля, тафта, тюл и сатен – Chanel е задължена да предлага отново и отново все същата изтънченост, но и да ражда идеи, които да смайват клиентите.

Последната голяма промяна в модата преди оттеглянето на Виржини Виар беше напускането на Пиерпаоло Пичоли, който беше заменен от Алесандро Микеле във Valentino. Пичоли се оказа твърде изтънчен, за да прави конфекция, а Микеле се оказа смазан от собствения си размах в Gucci година по-рано.