След като държеше кормилото на мъжкото и дамско облекло за Gucci, Yves Saint Laurent и неговата едноименна линия, модната икона Том Форд също обърна ръка към проектирането на луксозни очила и аксесоари, парфщми, филмова продукция и режисура и модна фотография.
Талантливият и дързък дизайнер Том Форд е роден в Остин, Тексас през 1961 г. През 1979 г. се премества в Ню Йорк, за да следва история на изкуството в Ню Йорк. След пристигането си в града, Том се запозна с това, което модната индустрия може да предложи. „Влезе този симпатяга от моя клас по история на изкуството и ме попита дали искам да отида на парти. Анди Уорхол беше там и ни заведе в Студио 54 – wow. Дори днес все още започвам да се треся, когато чуя Дона Съмър, защото това е музиката на моето пълнолетие “, каза той пред Vogue . Година по-късно дизайнерът се отказва от дипломата си в полза на изучаването на актьорско майсторство в Калифорния.
След като спестява пари, той поработва като актьор, а после се записва в училището по дизайн на Парсън, за да учи архитектура, отегчен обаче, Том бързо преминава към модата. След дипломирането си Форд е назначен от Кати Хардуик като асистент по дизайн. По време на престоя си във фирмата дизайнерът се запознава със съпруга си, тогавашния редактор на Women’s Wear Daily , Ричард Бъкли, за когото се жени през 2014 г. след 27-годишна връзка.
През 1988 г. на Форд e предложена работа като дизайнерски директор в Реми Елис, управляван по това време от Марк Джейкъбс. След това започва кариерата на дизайнера в Gucci, премествайки се в Италия след Dawn Mello, тогава творчески директор на компанията през 1990 г. Ford поема поста като творчески директор през 1994 г. До 1999 г. дизайнерът значително повишава приходите на Gucci, на стойност 4,3 милиарда долара, което я прави една от най-големите и печеливши луксозни марки в света. След като Gucci Group купува Yves Saint Laurent по указание на Форд, дизайнерът продължава да действа като креативен и комуникационен директор на марката заедно с позицията си в Gucci.
По време на мандата си в луксозната група, Том също добавя в портфолиото марки като Серджо Роси, Ботега Венета и Баленсиага към списъка на групата на Гучи. Когато холдинговата компания Pinault-Printemps-Redoute изрази интерес към закупуването на контролния пакет от групата на Gucci през 2003 г., дизайнерът обяява, че ако това се случи, ще бъде принуден да напусне, заради конфликт около творческия контрол на компанията. Офертата на PPR е неизбежна, осигурявайки си 68 % до края на годината. Форд потвърждава заминаването си, напускайки в края на договорът си.
Легендарният дизайнер и топ мениджър си взима почивка от модата и насочи вниманието си към режисьорската си кариера, подписвайки с агента за таланти на CAA Байрън Лурд. След като през 2005 г. основава собствена филмова компания FADE TO BLACK, той издава добре приетия филм „Самотен човек“ през 2009 г., базиран на едноименния роман на Кристофър Ишърууд. Премиерата е първо на филмовия фестивал във Венеция, а по-късно и в САЩ, с участието на Колин Фърт, който беше номиниран за награда „Оскар“, „Златен глобус“, награда „Независим дух“ и награда на Гилдията на киноактьорите за ролята си във филма. Той печели и наградата на BAFTA за най-добър актьор в главна роля.
Концепцията за марката Tom Ford започва през 2004 г., година след като той излиза от групата на Gucci, започвайки с пускането на линия за козметика и аромати в партньорство с Estee Lauder и бившия главен изпълнителен директор на Gucci Доменико де Соле. Последва гама от оптични и слънчеви очила с групата Marcolin, но едва година по-късно Форд отбеляза първия си опит в дизайна под свое име.
В сътрудничество с Ermenegildo Zegna, модният дизайнер пуска гама от луксозни мъжки облекла, включително костюми, аксесоари и обувки през 2006 г. В резултат на успеха си, той открива свой двуетажен водещ магазин година по-късно, по модел на лондонската му градска къща в Медисън авеню в Ню Йорк. Партньорствата с луксозните универсални магазини Daslu и Villa Moda стартират със съобщението от 2007 г., че марката Tom Ford стартира международна експанзия – с флагмани в Лондон, Милано, Лос Анджелис и Хаваите през следващите три години.
През 2010 г. Том отбеляза завръщането си към дизайна на дамски облекла с камерна презентация във флагманския си магазин на Madison Avenue, с участници като Бионсе Ноулс, Дафни Гинес и Лорън Хътън. Публиката и останалата част от модната индустрия бяха държани в напрежение и очакване, цели два месеца, за да видят колекцията в ексклузивния проект в американския Vogue. Следващата колекция е преместена в Седмицата на модата в Лондон, но демонстрирана с частно ревю в шоурум. През 2013 г. Ford създава и показа за първи път мъжкото си облекло в London Collections: Men.
Същата година дизайнерът участва и в песента на Jay-Z Tom Ford от албума Magna Carta Holy Grail и си сътрудничи с Джъстин Тимбърлейк в обложката и музикалния видеоклип към песента Suit & Tie , утвърждавайки позицията му на богата и суперисшена мега-марка.
Том Форд се интересува и от фотография от самото начало на кариерата си, със своите чувствени реклами на Gucci, продуцирани с Carine Roitfeld и рекламите от 2000 г. за парфюм YSL Opium, заснети от Стивън Майзел и забранени за публикуване в Обединеното кралство. Том снима корицата на изданието Numero Russia от Март 2014.
Форд се радва на широко признание през цялата си кариера, обхващаща повече от 30 години, събирайки отличия като международната награда CDFA, специален трибют на борда на директорите и дизайнер на годината за 2008 г., обявен в списъка на влиятелните хора от 2011 г. Timetop 100, четири награди VH-1 / VogueFashion, две награди ACE от Американския съвет за аксесоари, награда GQman на годината през 2000 г., наградата Андре Леон Талей за цялостно постижение от колежа по изкуства и дизайн в Савана и е номиниран за награда за дизайнерска марка на BFA през 2012 г.
Понастоящем дизайнерът живее в своите Лос Анджелис, Лондон и Санта Фе със съпруга си Ричард Бъкли и сина им Александър Джон Бъкли Форд.