Прочутият дизайнер напуска модните среди в началото на века в полза на парфюмите
Широки рамене, кожа, латекс, носталгия от 40-те години на миналия век и особено внимание към силуета на обличания модел – почеркът на Тиери Мюглер остава завинаги разпознаваем дори за модните лаици. Воден винаги от собственото си желание да надгражда, експериментира и търси себе си чрез изкуство, френският дизайнер не преставаше да вдъхновява до последно, като дори след официалното си оттегляне от бекстейджа на подиума поднасяше фешън изненади на света.
Тиери Мюглер почина „по естествени причини“ на 73-годишна възраст през миналия уикенд. Бионсе, Ким Кардашиян, Даяна Рос – това са само част от дамите от шоубизнеса, които почетоха паметта на знаменития дизайнер през последните дни. Те бяха и някои от най-популярните музи на артиста.
Манфред Тиери Мюглер е роден през 1948 г. в Страсбург, а изкуството започва да го влече още от съвсем малък. Когато е на 9 години, започва да изучава класически танци, а пет години по-късно става част от балета на Националната опера на Рейн. По това време Мюглер започва да се интересува и да изучава интериорен дизайн.
Модата официално „стъпва“ в живота му през 1971 г., когато бъдещият световно признат артист започва работа за друг дизайнер. Дори тогава Тиери проявява своя стил, който впоследствие ще продължи да бъде негова запазена марка десетилетия наред. Още тогава той започва да проявява своя афинитет към широките рамене и модните находки от 30 години по-рано.
Само 12 месеца по-късно, когато е на 24, Мюглер мести адресната си регистрация в Париж. Две години след това и започва неговото развитие като фрийланс дизайнер. В този си период Тиери започва да работи за редица брандове в Париж, Милано, Лондон и Барселона.
Първата си авторска колекция Мюглер представя през 1973 г., а пет години след това и отваря бутик в Париж. Световна популярност дизайнерът трупа през 80-те и 90-те години.
Култова например ще остане визията, която дизайнерът създаде за видеото към песента Too Funky на Джордж Майкъл от 1992 г. Различен и смел – такъв беше костюмът, който Мюглер създаде под вдъхновението на моторите „Харли-Дейвидсън“. Бюстието няма как да бъде сгрешено – то се отличава с огнени орнаменти, странични огледала и фар. Освен автор на всички костюми във видеото дизайнерът е и режисьор на Too Funky, с което той за пореден път потвърждава, че творческата му душа трудно може да бъде ограничена само в едно изкуство.
Именно заради този проект пък легенди се носят в продължение на 20 години за свадата между дизайнера и Джордж Майкъл, който по думите на Мюглер съсипал клипа, като се месил в монтажа. „Сдобрихме се години по-късно заради Бионсе“, коментира неотдавна Тиери.
Само пет години след „моторната“ визия в проекта на Джордж Майкъл Мюглер отново влиза в полезрението на модните експерти и ентусиасти. За своя колекция от 1997 г. например той се инспирира от комбинацията между насекоми и комиксови злодеи. Влиянието на дизайнера в модните среди се наблюдаваше и до неговата смърт. Фактът е особено показателен за следата, която оставя в историята, предвид че Тиери Мюглер официално слага край на кариерата си в индустрията през 2002 г. Своеобразното „пенсиониране“ на артиста обаче не го спира да прави единични колаборации с някои от големите си музи. Така през 2009 г. той се завръща към моделирането на костюми заради Бионсе. Двамата работят заедно по визиите за световното й турне I Am. За поредицата от концерти Мюглер създава общо 58 костюма – както за певицата, така и за танцьорите й. В промо кампанията за турнето пък Бионсе също се изкушава и позира с бюстието ала „Харли-Дейвидсън“.
Само преди две години пък друга голяма звезда на световната музикална сцена – Карди Би, направи реверанс към френския дизайнер. На церемонията по връчването на наградите „Грами“ рапърката се разходи по червения килим в неговата рокля, озаглавена „Раждането на Венера“, представена за първи път на дефиле през 1995 г.
Само преди две години Карди Би облече рокля на дизайнера от 1995 г.
С огромно желание Тиери Мюглер се завръща към модата и за Ким Кардашиян и нейното представяне на Мет Гала през 2019 г. Риалити звездата събра погледите пред нюйоркския музей с т.нар. „мокра визия“, дело именно на прочутия французин. Вдъхновение за нея той признава, че е почерпил от София Лорен и култова нейна сцена във филма „Момчето върху делфина“ (1957). За създаването на восъчния костюм на Мюглер му трябват осем месеца.
Още преди да се оттегли от модата пък Мюглер проявява апетит към парфюмите. „Модата е красива. Тя е 3D изкуство върху живо същество. Но това не е достатъчно, затова исках да създавам изкуство по други начини. За мен това вече не е правилният инструмент. Но парфюмите ме интересуват“, казва дизайнерът по повод „пенсионирането“ си. Първия си парфюм Angel (в превод „ангел“) Мюглер всъщност създава още през 1992 г., последният аромат с неговото име пък излиза през 2020 г. и се казва Angel Nova.
Сред причините да се откаже от модата години по-късно дизайнерът посочва „задушаването“ на изкуството от маркетинга и бизнеса. След оттеглянето артистът започва да обръща все повече внимание и на себе си, на собствената си визия. Тогава той развива и любовта си към културизма. „След години на слаб и чаровен танцьор исках да бъда воин“, признава по-късно Мюглер.
Французинът преминава и през няколко метаморфози на тялото и лицето си по здравословни причини. Чупи носа си след катастрофа с джип, а по-късно се удря и с мотор, заради което се налага да извадят парче метал от крака му. Дизайнерът се подлага и на операция за възстановяване на брадичката след инцидент във фитнес залата. Така по думите му хирург е взел костица от бедрото му и я е разположил на лицето му.
Въпреки че рядко е говорил през живота си за това, Мюглер е хомосексуалист, като се превръща и в един от първите дизайнери, които качват на модния подиум „драг кралици“ и представители на LGBT общността.